UITVOERINGSFASE Introductieactiviteit De leerkracht doet de opdracht voor met een van de leerlingen, zodat de opdracht duidelijk is voor de rest van de klas. Hierna lopen de leerlingen met zijn allen door het speellokaal en doen het dier na dat de leerkracht opnoemt. Zodra de leerkracht in zijn/haar handen klapt staan alle leerlingen stokstijf stil. (muis, olifant, paard). Zo leren de leerlingen zich in leven in de dieren en ze leren in tableau vivant te staan.
Kern De leerkracht legt uit dat het stilstaan tijdens een opdracht tableau vivant heet en dat we nu een tableau vivant gaan maken in een groepje. Ieder groepje krijgt een dier toegewezen. De groepjes bestaan uit 4 leerlingen. De leerlingen krijgen de tijd om een ‘foto’ opstelling te maken, ook moeten zijn oefenen hoe de foto tot leven komt. Om de beurt komen de groepjes in de ‘foto’ opstelling voor de klas staan. Zodra de leerkracht in zijn/ haar handen klapt begint de foto te leven. De rest van de klas moet raden welke dieren de leerlingen voor de klas uitbeelden.
Afsluiting De leerlingen gaan levend dieren memorie spelen. Twee leerlingen gaan even de klas uit en spelen straks het memorie spel. De rest van de leerlingen worden ingedeeld in tweetallen en krijgen een dier toegewezen. Ze hebben een minuut de tijd om exact dezelfde bewegingen en het zelfde geluid te verzinnen. Hierna worden de leerlingen door elkaar opgesteld. De twee leerlingen die op de gang waren, mogen weer in de klas komen. Zij gaan om de beurt twee leerlingen opnoemen, die tegelijk hun dierenbeweging/ geluid maken. Maken de leerlingen hetzelfde beweging/ geluid dan is er een memoriepaar, deze leerlingen mogen bij de leerling voor de klas gaan staan. Het spel is klaar als alle memorieparen ontdekt zijn. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten